Tuesday, March 23, 2010

Semangat Keusahawanan

Satu malam, sambil menanti Zara tidur,Kekasih Hati bercerita tentang studentnya berniaga “cederahati” bercapkan kolej tempat beliau mengajar . Menurut Kekasih Hati, rata-rata pendapatan mereka dalam RM600 seminggu. Itu kire buat terpaksa sebab masuk dalam kredit hour course Technopreneurship. Kalau betul-betul buat, mahu aku pun terjun dari tingkat 13 nih. Mane taknya, silap-silap 2 kali ganda gaji pegawai kat sini.

Aku memang suka kalau ade budak-budak muda ade semangat berniaga macamni. Kekadang tu menyebabkan jiwa aku ni meruntun-runtun nak buat benda yang sama. Tapi masalah nye, sebagai pelajar dalam bidang keusahawanan dan ekonomi (ceh!), aku terpaksa melalui beberapa proses research methodology hinggalah corporate finance untuk buat keputusan.dan selalunya, keputusannya kurang memberangsangkan. Heh! Last-last,kawan-kawan yang pakai taram jugak yang dapat laba lebih. Itu pasal aku jaki dengan Dato' Tony Fernandez,asalla die dapat pikir nak buat airline tambang murah sebelum aku terpikir.Kalo aku awal sehari jer terpikir mesti aku tak mengadap komputer macam sekarang ni.tertekan betul!

Dolu-dolu,zaman sekolah ade la jugak aku mejual momento kolej aku belajar kepada alumni. Itupun sebab nak cari fund buat annual dinner. Kat kolej aku, kejayaan sesuatu company (kat kolej aku takde rumah sukan, depa panggil company) di ukur kat mana kita buat annual dinner. kalau setakat buat kat restoran nelayan titiwangsa tu kira agak looser lah.So, dah jadi tradisi budak2 form 4 yang rise fund untuk company.Bertungkus-lumus la aku beserta bala tentera yang lain carik duit. Kesudahan nya, tahun tu kami buat annual dinner kat HOTEL ISTANA! hehehheheh

Bile dah naik form 5, time tengah interval study untuk SPM (banyak interval dari study sebenarnya..heh!). Aku pernah terfikir nak berniaga kerang rebus lepas belajar. Ikut perkiraan bangang aku time tu, dalam masa 6 bulan aku dah boleh pakai motor Aprillia dah (time tu Aprillia memang on!). pergh! wa cakap lu, time tu memang meruap2 dah nak meniaga kerang rebus. Tapi bile amik result SPM, semuanya berubah.Result pun ok,isi borang UPU dapat pulak tempat kat IPTA,so aku kuburkan lah hasrat nak meniaga kerang rebus dan cerita nak ronda-ronda KL pakai Aprillia 250cc warna hitam calit merah.

Nota Tangan: sudah sampai waktunya untuk merealisasikan impian

4 comments:

  1. Bro,
    Kalau dah ade semangat bagus ar.. bisnes kite bile nak gerak???

    -Azhan-

    ReplyDelete
  2. Buat part time tangkap gambar la..

    ReplyDelete
  3. Time form 5 xde dinner wey..sbb ramai cabut lari...semangat pon meruntun sedih...hahaha. Bile boleh buat squad dinner ni?

    ReplyDelete
  4. apalagi Wakjue...proposed la.kite buat kat bamboo restaurant lah.save.ko sponsor....hahahhaha

    ReplyDelete