Thursday, May 20, 2010

Terlampau banyak yang melampau

Semalam aku ke Melaka, ade mesyuarat. Dalam kesibukan negeri Melaka menjadi tuan rumah SUKMA 2010, jalanraya kat sana masih lagi tenang. Cuma sesekali ade la berbaris panjang sebab lori terlebih muatan berada dihadapan.Heh!

Aku gerak dari Bangi dalam pukul 8 pagi,sampai Melaka pukul 10 pagi. Slow sikit sebab aku tak tahu jalan.Heh! GPS gampang....takleh pakai.Aku type alamat customer, keluar Downing street UK. Ceh! kalo aku nak jumpe Cameroon, aku tak kerja ngan company sekarang ni. Mesti tahap aku dah satu level dengan Setiausah Agung PBB.

Selepas sarap kat hentian Seremban, kereta aku menyusur lebuhraya PLUS kearah selatan.Tengah-tengah layan radio 24, ade satu berita yang menarik perhatian aku. Berita seorang peguam bukan Islam yang mintak kelulusan dari mahkamah sivil nak jadi peguam syari'e. Aku tersentak, nasib tak tertekan brek mengejut tak pun tertarik hand break keter aku. Kalau tak, mesti dah berlaku aksi Tokyo Drift kat highway.

Ape la pulak punya cerita ni.....dah elok-elok jadi peguam sivil, nak jadi peguam syari'e pulak.Penat la macam ni.Tak ke pening tu.Ini la masalah rakyat Malaysia sekarang ni. Tahulah 1Malaysia, tapi ada benda yang kita tak leh jadi "one". Ini dah bab akidah beb! tak tahulah aku kalo ade hidden agenda minah peguam ni, tapi takyahla kot. Takyah la nak menyibuk dan mencari masalah. Aku jamin la, orang Islam yang bodoh je yang akan amik die jadi peguam kalau ade kes ngan Mahkhamah Syariah.

Secara dasarnya, perundangan Islam terletak kepada 3 komponen,
1. Tauhid
2. Akhlak
3. Syariah

Ramai orang hanya ingat kalau kita tahu pasal hukum hakam Islam (i.e: Janayat,Muamalat,Munakahat etc) kire dah powerlah....sebenarnya perundangan Islam skopnya lebih besar. Itu pasal Tauhid letaknya nombor satu. Kalau bukan Islam dan (sah-sah la kan) tidak mengesakan Allah swt, mana Tauhidnya? Macamane nak tegak kan undang-undang Islam kalau tak mentauhidkan Allah? Kan pening tu. Setakat baca akta atau enekmen, budak-budak baru grad pun boleh buat. Skopnya terlalu besar dan impaknya terlampau untuk generasi akan datang kalau tak sekarang. Takut-takut nanti kalau dah boleh bukan Islam jadi peguam mahkhamah Syariah, lepas ni ape pulak? Orang Islam boleh tukar agama sesuka hati? atau boleh kawin dengan orang Islam tanpa tukar agama? 

Mintak tolong la sangat-sangat.Jangan lah kacau benda-benda yang sepatutnya kita tak perlu kacau. Kalau dah benda macam ni sejak sekian lama takde masalah dan semua orang bahagia dengan benda macam ni, tak yahla nak tetiba seolah-olah MENCABAR keharmonian negara. Tak pasal-pasal pemimpin pening kepala. Banyak lagi bende yang lebih penting untuk difikirkan, contohnya kemiskinan,pendidikan dan yang paling serious buang anak.(berita penuh klik sini)

P/S: Kalau takde susah,jangan cari susah.Kalau takde pasal,jangan cari pasal.

No comments:

Post a Comment