Friday, September 17, 2010

Hari Raya

Raya dah masuk seminggu.Untuk pengetahuan umum, orang Arab beraya hanya sehari, itu pun selepas solat sunat aidilfitri, semua aktiviti berjalan seperti biase. Orang Melayu beraya sebulan, kekadang tu terlajak sampai Raya Haji, bergantung kepada keadaan.Hari ni jalan lengang. Walaupun lengang, hati aku tetap panas. Mane taknye, kene tipu dengan pusat servis Honda Puchong....&%^(& ! dah melayang duit aku RM 200 lebih. Siap korang aku datang serang sedikit mase lagi.tunggguuuuu!!!

Arini aku masuk ofis. Seperti yang dijangka, macam kat muzium.semua macam bahan pameran,senyap dan berabuk.yang lain masih lagi beraya.Iyolah! alang-alang cuti Hari Malaysia (lepas ni kite buat hari Tanah Melayu, Hari Negeri2 Selat, Hari Penubuhan Negeri Melaka etc) semalam, ramai yang sambung cuti. Aku? kononnye nak siapkan ape yang patut sebab ade date line kene meet. Tapi hampeh! orang yang nak approve pun takde dan orang patut monitor kerje tu pun cuti. Tapi dah dasar kuli koperat ape boleh buat. Patik menjunjung titah jelah....

Solat Jumaat arini pun lengang. Kire time khutbah tu, kalau rase mengantuk dan sedikit tak malu, boleh amik sorang setiang. Kalau nak baring pun, kalau tak kisah dipanggil orang gile, boleh. Makan kat pelita tadi pun berebut waiter nak amik order. Siap boleh mintak tambah kuah dhal lagi. Kalau hari2 biase, nak order air suam pun amik mase setengah jam baru sampai. Yang laju nye ..... "Ane,Kira!".

Kemuncak Hari Raya di KL ni akan bermula minggu depan. Open house, open office, open kedai dan segala jenis open akan berlangsung. Kantor aku ni dah berkire2 nak buat gathering masa awal pose lagi. ade kengkawan yang dah order kambing golek mase awal muharam untuk open house raya ni. dahsyat! tu belum lagi tempahan baju.satu open house, satu baju, satu Malaysia...ape kisah! name pun raya iye dak...heh!

Hari Raya pulak, rancangan tivi amat menarik tertarik. Macam tagline Astro, macam-macam ada. Dah tak larat nak tengok dah. Cerita omputih, citer melayu, hindustan, Cina ( drunken master tuuu....) dan tidak lupe jugak drama2 bersiri diulang tayang atau disambung kan seperti Ular Emas , Epilog Syurga Cinta (aku tak tau la apasal aku minat betul tgk heroin citer ni..heh!) dan mes tres hermanas.Selamat la rakyat2 semua berkampung depan tivi raye nih. 

No comments:

Post a Comment