Friday, September 3, 2010

Sampul dan duit raye

Raya dah nak dekat, kurang lebih ade lg 7 hari. ade yg dah raye awal (ini kes2 yg dibenarkan syariah sahaja).rase kejap sangat Ramadhan tahun ni. Baru aku nak start pegi masjid terawikh, dah tinggal lagi 10 hari je Ramadhan.Baru nak dapat feel jemaah solat sunat yang satu ni.Mesti ada yang kate "ish! teruknye tak pegi terawikh kat Masjid!", OK, aku mengaku memnag aku jarang Terawikh di Masjid tapi Terawikh tetap dijalankan.full stop!

Selalunye dah dekat2 nak raya ni, que kat bank memang lah panjang.Berpusu-pusu orang pecah duit. Kalaulah aku ni jahat, aku amik upah pecahkan duit raye ni,aku rase bolehla bayar downpayment motor baru aku agaknye.

Aku tertanye-tanye, mana datangnye budaya memberi duit raya dikalangan masyarakat Melayu ni. Secara jujurnye, kalau tengok dari segi logiknye, aku tak rase itu satu budaya Melayu turun temurun. Mesti ade yang termula kat mane kan? Dalam sejarah Islam pun takde. Mungkin nas-nas Al-Quran dan Hadith tentang amalan sedekah, mengembirakan kanak-kanak atau membantu fakir miskin mungkin significant kot.

Pembudayaan duit raya ni, kalaulah berlandaskan apa yang aku sebutkan di atas, mungkin releven dan bagus untuk teruskan.Tapi kalau terpesong, aku rase kene perbetulkan lah. Contoh-contoh terpesongan yang mungkin berlaku:

  1. Berapa besar nilai duit raya itu menentukan status pemberi itu.
  2. Sampul duit raya dijadikan sebagai sebahagian promosi syarikat2 yg tidak berlandaskan syariah
  3. Kanak-kanak menjadi terlalu galak mengumpul duit raya dari nak menziarah.
  4. Perasaan riak sebab berjaya bagi duit raya dekat semua orang yg kite jumpa
  5. Nilai pemberian duit raya berbeza-beza mengikut peringkat (i.e: kalau anak sedara RM5, kalau orang lain RM2)
p/s: Sorry aaa...ini tahun aku takde budget untuk duit raya! tapi kalau nak makan, jemput datang rumah...aku belanja, takdehal punye....



 

1 comment:

  1. niat sedekah.. jer beb... kat bebudak kecik.....mak bapak budak.takyah kasik.. hahaha..lainlaaa fakir misken

    ReplyDelete