Thursday, January 6, 2011

Hujan Rintik-rintik

Hari ni hari pertama aku parking luar dari parking lot tingkat bawah pejabat aku ni. Sebelum ni ade season pass, tapi disebabkan kenaikan harga bayaran bulanan yang mendadak (sama macam harga petrol kat Malaysia) aku amik keputusan tak nak teruskan lah pakai season pass ni. Takpe la, ape salahnye jadi rakyat biase kan? kan? kan? (heh!)

Sampai kat parking, hujan turun renyai-renyai. Untuk sampai ke bangunan pejabat, aku kene lalu taman. Sesekali nampak orang berjogging (nak kurus badan punya pasal, sanggup depa lari dlm hujan..heh!). Dengan menjinjing beg document aku, aku redah hujan yang renyai-renyai itu. Mula-mula rase macam sial jugak la sebab orang lain semua berjalan pakai payung. iyelah! aku tak sangka pulak hujan, kata pun 1st timer. mane nak tau kan?

Mula-mula langkah aku agak laju. Lepas seketika, aku perlahankan rentak kaki aku. Terlintas dalam benak kepala aku, bilakah kali terakhir aku berhujan macam ni? .........

Teluk Sekadeh, Pulau Pangkor (circa 2005)

Aku share khemah dengan Tiger dan Apeng. Khemah warna kuning, hak universiti. Kami tiba kurang lebih waktu tergelincir matahari. Tempat ini cukup asing untuk kami. Teluk Sekadeh terletak di bahagian paling selatan Pulau Pangkor. Kene tracking lebih 1 km baru sampai. Kene naik bukit pulak tu. Aku menyumpah dalam hati, apa bala la aku cipta ni.heh!

Khemah kami letak paling depan.Menghadap laut.Konon-kononnye nak extra air-conditioning. Dari horizon laut lepas itu, aku nampak gelap. Gelap segelap gelapnya. " Apeng, aku rase macam nak hujan je tu". " Tak lah, cube ko tgk arah angin ni, semua menghala kelaut,lagipun laut nampak tenang je". "Ish! tak sedap hati aku" Apeng berlalu, nak pegi tolong orang buat khemah utama.

Malam tu lepas sesi suai kenal dan pembahagian tugas ( kurang lebih ade 50 participants),aku bergegas ke khemah. Aku selamatkan aoe yang patut. Aku susun beg kat tengah-tengah khemah. Tiger menyapa " weh! ko dah susun beg tengah-tengah,kite nak tido mane?" " alah! selit jela mane patut.aku taknak pakai baju basah esok.Baju aku pun tak banyak ni." aku lantas menjawab.

Tetiba, titsan hujan jatuh atas dahi aku. mengalir terus ke hidung aku yang tak berapa mancung ni."Ish! Air ape ni?" Apeng meluru masuk khemah " ko perasan tak khemah ni lain macam sikit?" " A'ah la! ini bukan summer tent* ke?" " &%%^$$@$.....universiti punya banyak duit macam ni, beli khemah RM50 je.Jam kite ni...confirm lencun! Patut la air boleh tembus...hantu raya betul lah" dan aku terus memaki tanpa henti. Tetiba Mat Ropi (Ketua kumpulan) meluru dalam khemah kami " Jatt,Apeng,tiger....mintak tolong sket. Khemah besar dah tumbang. kene set up balik, kalau tak abis basah barang-barang nak belajar" Apeng terus berlagak macam ketua " Tiger, ko duduk jaga khemah. Ingat! Barang lagi utama,kita kalau basah boleh lap pkai towel. Jatt, jom kite!"

Akhirnya, khemah sempat diselamatkan. Tapi malam tu malam yang akan aku ingat sampai bile-bile. Ribut datang bawak angin dan hujan, macam kene curah dari atas. Lepas selamatkan dapur dan khemah budak pompuan (hero la katekan!) aku ngan Apeng terus meluru dalam khemah kami. Dalam hujan dan kilat sabung menyabung itu, ternampak satu susuk tubu sedang baring lena diatas beg. Tidur macam budak kecik baru lepas dapat susu.

Malam itu aku ngan Apeng baring di ceruk khemah. Dan malam itu juga, aku tidur dengan separuh badan aku dalam air. Disebabkan kepenatan yang amat sangat (dan polisi aku memang tak suke kacau orang tido), aku hanya mampu mendoakan kebahagiaan tiger dan berharap dia akan mimpi-mimpi yang indah belaka sambil tangan aku dikepal erat.

.......eh! dah sampai ofis rupenye.........

*summer tent : khemah jenis ni hanya dipakai di negara beriklim 4 musim sahaja. sebab summer jarang hujan dan panas, fabrik khemah ini amat nipis dan tidak telap air.kalau kat M'sia ni, Giant letak kat bahagian kanak-kanak sebab setakat nak buat main khemah-khemah dalam rumah adalah amat sesuai.

No comments:

Post a Comment